Škoda dostarczyła do Czeskich Budziejowic pierwszy gotowy trolejbus bateryjny 33Tr. Pojazd rozpoczął już także jazdy z pasażerami. To efekt zamówienia na 35 nowoczesnych trolejbusów, które istotnie odmłodzą tabor miejskiego przewoźnika.
Škoda realizuje dla Czeskich Budziejowic i Dopravní podnik města České Budějovice (DPMCB) kontrakt na dostawy 35 trolejbusów bateryjnych za blisko 700 mln koron (ok. 122 mln zł). Producent dostarcza miastu przegubowe pojazdy 33Tr z nadwoziem od producenta SOR. Pierwszy z nich już wyjechał na ulice i wozi pasażerów. Pojazd jest jednak testowo. – Na razie pojazd przebywa w Czeskich Budziejowicach tylko przez kilka tygodni. Po zakończeniu jazd próbnych pojedzie do Pilzna na końcową ocenę. Jednak najpóźniej w kwietniu powróci do Czeskich Budziejowic w ramach pierwszej dostawy 14 trolejbusów 33Tr – przekazała dla portalu zdopravy.cz Barbora Fišer, rzeczniczka prasowa DPMCB.
Zamówienie obejmuje dostawę 35 pojazdów przegubowych wyposażonych w baterie, umożliwiające przejechanie 12 km bez zasilania z sieci trakcyjnej. Część energii będzie odzyskiwana z hamowania. Zakup – największy w historii lokalnego przedsiębiorstwa komunikacyjnego – jest możliwy dzięki dofinansowaniu unijnemu. Pojazdy będą mogły przewieźć do 115 pasażerów, z których 42 będzie mogło wygodnie usiąść. Standardowo zadbano o miejsce na wózek inwalidzki i wózek dziecięcy.
Nowe trolejbusy zastąpią wiekowe wysokopodłogowe dwa pojazdy 15Tr, dostarczone w latach 1990-91, siedem nowszych pojazdów 15TrM, zakupionych w latach 2002-2003, a częściowo nawet trolejbusy 25Tr Irisbusa z lat 2005-2012, pozbawionych dodatkowych baterii. Pojazdy 33Tr zwiększą elastyczność komunikacji trolejbusowej, a także rozwiążą problem w dostępie do części zamiennych do starszych pojazdów.
Pierwsza partia 14 pojazdów zostanie dostarczonych w I połowie 2025 r., a pozostałe wozy – w połowie 2026 r. Po zrealizowaniu dostawy cała flota DPMCB będzie niskopodłogowa. Przewoźnik będzie dysponować dokładnie 50 trolejbusami bateryjnymi (wartość ta uwzględnia 15 trolejbusów Skoda-Solaris 27Tr z 2016-2018).
Trolejbusy stanowią istotną część 115-letniej historii czeskobudziejowickiej komunikacji. Ten środek transportu funkcjonował od 1909 r. do I wojny światowej, a następnie od 1948 r. do 1971 r. Nowożytna era tego środka transportu zaczęła się w 1991 r. Obecnie długość sieci – w przeliczeniu na tor pojedynczy – wynosi ok. 70 km. Funkcjonuje pięć linii dziennych oraz dwie nocne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.